photo_۲۰۱۸-۰۱-۱۸_۲۰-۴۸-۰۷-300x188.jpg

در اين مقاله مي‌خواهيم در مورد يكي از اصلي‌ترين اجزاي وسيله نقليه مطالبي را براي شما قرار دهيم. گيربكس به‌‌ عنوان يكي از اصلي‌ترين اجزاء وسيله نقليه شناخته مي شود. ارزش اين وسيله به قدري زياد مي باشد كه شايد بتوانيم اهميت آن را با موتور در يك جايگاه قرار دهيم. براي اهميت بالاي گيربكس دو دليل مهم وجود دارد: اول آنكه هر موتوري داراي دوره محدودي بوده و بيشتر از آن نمي‌تواند فعاليت كند و نكته دوم كه حائز اهميت است گشتاور معيني است كه هر موتور مي‌تواند با حداكثر دور خود توليد كند. گيربكس داراي مكانيسم خاصي بوده كه به وسيله آن ميزان معيني از دور موتور با استفاده از چرخ دنده هاي مختلف و سرعت‌هاي متفاوتي كه وجود دارد به تمامي چرخ‌هاي وسيله نقليه انتقال پيدا كرده و باعث حركت آن مي‌شود. اين عمل قابليت كنترل نيرو و سرعت وسيله را ايجاد مي كند، گيربكس در ماشين به راننده اجازه مي‌دهد كه بدون بالا بردن بيش از حد دور موتور آن را در حالت دلخواه خود تنظيم و كنترل كند.

 

توجه: اگر نياز به تعميرگاه گيربكس اتوماتيك در يكي از بهترين نمايندگي گيربكس اتوماتيك داريد، ميتوانيد از متخصصان آندره دهقان كمك بگيريد.

 

گيربكس چيست؟

اگر مي‌خواهيد در مورد اين اجزاي مهم در وسيله نقليه اطلاعات بيشتري كسب كنيد با ما همراه باشيد. اگر شما بخواهيد به دنده سنگين و سبك بپردازيد بايد بدانيد كه تفاوت اين دو در قطر و اندازه آن مي باشد، قطر دنده سنگين بزرگ‌تر از دنده سبك است. دنده سنگين داراي قدرت بالا و سرعت كم مي باشد و دنده سبك درست برعكس آن عمل مي كند ، قدرت كمي دارد و سرعت آن بالاست. مي‌بايست يك سيستم براي انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها وجود داشته باشد كه به‌‌عنوان يك بخش ضروري و مهم در وسيله نقليه محسوب مي شود. تصور ما اين است كه تا به اينجاي مطلب درمورد گيربكس و عملكرد آن آشنا شده‌ايد، حالا بايد ديد كه چنين سيستمي چطور عمل كرده و چگونه تنظيم مي شود. به‌‌عنوان مثال در يك گيربكس پنج سرعته يكي از پنج چرخ دنده به ميله خروجي گيربكس قفل شده است و پس از آن نيروي حاصل از موتور با سرعت زيادي به چرخ‌ها منتقل مي شود.

قبل از اين‌كه بخواهيم در مورد گيربكس و نحوه كار آن مطالبي را براي شما قرار دهيم براي درك بهتر موضوع بهتر است مروري بر اصول اوليه عملكرد سيستم انتقال قدرت داشته باشيم. سيستم طراحي گيربكس به گونه اي مي‌باشد كه به وسيله كلاچ به موتور متصل مي شود، خود كلاچ يك ابزاري مي باشد كه امكان قطع و وصل كردن گيربكس و موتور را برعهده دارد و باعث مي‌شود تا به موتور و گيربكس صدمه وارد نشود. زمان فشار دادن پدال كلاچ اتصال موتور و گيربكس براي لحظاتي قطع مي شود. زماني كه خودرو در دنده بوده و موتور روشن و درحال فعاليت مي‌باشد، وسيله نقليه مي‌تواند پس از طي مسافت معيني متوقف شود. زماني كه شما كلاچ را رها مي كنيد دوباره اتصال گيربكس و موتور فراهم شده و ميله ورودي به موتور، با سرعت برابر با سرعت موتور شروع به چرخيدن مي‌كند. ميله و چرخ‌دنده‌ها به‌‌عنوان يك واحد كاملاً مستقل محسوب شده و مستقيماً بدون واسطه به چرخ دنده متصل مي شود. زماني كه با كلاچ درگير هستيد همواره در حال چرخيدن مي باشد و نيروي خود را از موتور مي‌گيرد.

بايد دقت كنيد زماني كه چرخ درحال حركت باشد ميله نيز در حال حركت است اين نكته حائز اهميت مي باشد كه چرخ دنده‌هاي مختلف به ميله قفل نيستند و آزادانه مي‌توانند حركت كنند. گفتني است زماني كه موتور خاموش است و خودرو نيز در حال حركت مي‌باشد ميله‌هايي گيربكس درون چرخ‌دنده ها هرز مي‌چرخد. نقش اين كار اين است كه يكي از چرخ دنده‌ها به ميله گيربكس قفل شود بدين ترتيب كه با حركت ميله به سمت چپ يا راست دندانه هاي آن وارد سوراخ‌هاي موجود در چرخ دنده هاي گيربكس شده و به آن متصل مي شود. وقتي خودرو وارد دنده يك شده و قطعات به هم چسبيده و قفل مي شود با چرخش ميله كه توسط موتور رخ مي دهد چرخ‌دنده هاي گيربكس شروع به چرخيدن مي‌كند. نحوه عملكرد گيربكس به گونه‌اي مي‌باشد كه براي فعاليت مناسب موتور مؤثر است. تا به اينجاي كار درمورد نحوه عملكرد گيربكس و انتقال آن به موتور اطلاعات لازم را كسب كرده‌ايد. حالا بايد ببينيم كه گيربكس هاي واقعي در اتومبيل‌ها چگونه پنج يا شش دنده را عوض مي‌كنند، عملكرد گيربكس هاي شش‌دنده اي دقيقاً مشابه مواردي مي‌باشد كه در بالا به آن اشاره كرديم. يك تفاوت وجود دارد كه تعداد دنده ها بيشتر است. تعداد قطعاتي كه هر يكي از اين دنده ها را به ميله اصلي قفل مي كند نيز بيشتر خواهد بود.

 

گيربكس اتوماتيك و دستي

اگر بخواهيم يك دسته‌بندي مناسب از گيربكس داشته باشيم بايد عنوان كنيم كه گيربكس اتوماتيك و دستي وجود دارد. در ماشين‌هاي قديمي بيشتر از گيربكس‌هاي دستي استفاده مي‌شده است و تغيير دنده بر عهده راننده ماشين بوده است. در اين سيستم گيربكس، براي تغيير دنده راننده بايد به ميزان دور موتور دقت كرده و هر زماني كه دور موتور افزايش پيدا كرده است با استفاده از پدال كلاچ و دسته دنده، دنده ماشين را تغيير دهد اين شيوه كلاسيك تغيير دنده در ماشين‌هاي قديمي و ماشين‌هاي ساخت داخل وجود دارد. مكانيسم دومي كه در گيربكس وجود دارد گيربكس اتوماتيك است. اين گيربكس با توجه به فناوري روز به مرور زمان جايگزين گيربكس‌هاي دنده‌اي شده‌اند. گيربكس‌هاي دنده اتوماتيك ساختمان اصلي آن‌ها مشابه گيربكس دستي مي باشد ، يك تفاوت بزرگ در اين بين وجود دارد كه آن هم حذف كلاچ و نقش انساني در دنده دستي در هنگام رانندگي مي باشد. درحقيقت بايد بگوييم وظيفه تغيير دنده برعهده راننده نمي‌باشد اين كار با استفاده از يك هوش مصنوعي و يك سنسور داخلي انجام مي‌شود. در اين بين مغز كامپيوتري دستگاه مي باشد كه تصميم مي‌گيرد چه زماني براي تعويض دنده ماشين مناسب است و در موقع تشخيص اين موضوع به‌صورت خودكار به سيستم و سنسور گيربكس صادرشده و به اين شكل دنده ماشين تغيير مي كند.

دلايل برتري گيربكس اتومات

قطعاً بايد بدانيد كه گيربكس هاي اتومات نسبت به گيربكس‌هاي دستي داراي برتري هاي زيادي هستند كه شركت‌هاي بزرگ دنيا سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي در اين بخش انجام داده‌اند. اما به راستي برتري‌ها و مزيت‌هاي گيربكس اتوماتيك نسبت به گيربكس‌هاي دستي چيست؟ شايد بتوانيم مهم‌ترين مزيت استفاده از گيربكس‌هاي اتومات را حذف نقش راننده در تعويض دنده عنوان كنيم. رانندگي به‌خودي‌خود يك كار پرفشار و استرس زا مي باشد، هرچقدر هم كه از رانندگي لذت ببريد باز هم نمي‌توانيد كتمان كنيد كه تعويض پياپي دنده ماشين چقدر روي اعصاب شما مي‌باشد. براي راحتي راننده‌ها و آسايشي كاركردن با ماشين كمپاني‌هاي بزرگي مانند بنز ، پژو آئودي و غيره به فكر استفاده از گيربكس‌هاي اتومات افتادند اين كار داراي مزيت‌هاي زيادي مي باشد كه بهره بردن از اين تكنولوژي را كاملاً توجيه مي كند.

به‌‌عنوان مثال خودروهايي كه از گيربكس اتوماتيك استفاده مي‌كنند ميزان استهلاك آن‌ها تا حد زيادي كاهش پيدا مي‌كند. اين اتفاق به اين دليل رخ مي دهد كه وظيفه مديريت تغييرات سرعت برعهده يك مغز متفكر داخلي مي باشد كه بدون اشتباهات كار را انجام مي‌دهد. در اين بين نقش نيروي انساني بسيار كم‌رنگ بوده يا حتي مي‌‌توان آن را در نظر نگرفت. درصورتي كه هر گاه پاي نيروي انساني در ميان باشد ميزان خطا و استهلاك افزايش پيدا كرده و دستگاه با خرابي هاي زيادي همراه مي شود. علت ديگري كه گيربكس‌هاي اتوماتيك نسبت به گيربكس‌هاي دستي برتري دارند كاهش آمار تصادفات جاده‌اي مي‌باشد. تحقيقات انجام‌شده نشان مي‌دهد ميزان تصادفات در خودروهايي كه از گيربكس‌هاي اتومات استفاده مي‌كنند بسيار كمتر است. شايد مهم‌ترين دليل اين اتفاق تمركز بيشتر صاحب ماشين در زمان استفاده از خودرو مي باشد. تعويض دنده گاهي باعث برهم خوردن تمركز شده و باعث ايجاد تصادفات جاده‌اي مي‌شود. گيربكس اتوماتيك اين حسن را دارد كه باعث افزايش تمركز راننده در حين رانندگي مي شود.

 

منبع: گيربكس